Yaz Sohbetleri (1)

Marksizme Sıra Dışı Bir Giriş
 

Bugünkü konu başlığım bir kitabın ismi. Değerli dost Münür Rahmancıoğlu'nun bir sosyal medya paylaşımı sayesinde bu kitabın varlığından haberdar oldum. Hemen Khora kitabevinden sipariş ettim. Onlar da çok kısa sürede kitabı tedarik ettiler. 

Kitabın yazarı Bertell Ollman adlı bir akademisyen. New York Üniversitesi'nde siyaset bilimi profesörü. Üniversitede öğrencilerine Marksizm dersleri veriyor. Marksizmin felsefesini, ekonomisini ve ideolojisini anlatıyor. 

Bu kitap, Marksist bir akademisyen ve eylemci olarak Ollman'ın kaygı ve umutlarını paylaştığı bir sohbeti içeriyor. Benim için ilginç olan yanı da bu... Çünkü ben de kendini Marksist-Leninist aydın ve eylemci olarak tanımlayan birisi, bir sosyalist ve komünist olarak, doğruluğundan ve insancıllığından en küçük bir kuşku duymadığım bu düşüncenin ve bu düşünce etrafında şekillenen siyasi hareketlerin neden yeterince kitle desteğine, özellikle de ezilen, sömürülen kesimlerin desteğine sahip olamadığını sürekli sorgulamakta, bu konuya sürekli kafa yormaktayım... Hatta yoldaşlarımla beraber, hep birlikte bu konuya kafa yorduğumuzu söyleyebilirim. 

Ollman'ın kitabında bu konuya ilişkin ipuçları bulabileceğimi düşünüyordum. Nitekim, bu konudaki ipuçlarının varlığının da ötesinde, gençlere Marksist düşünceyi daha sade bir dille nasıl aktarabileceğimize dair birçok ipucuna da rastladım. 

İnsan bazen iyi bildiği konuları başkalarına anlatmakta zorlanabilir. Konuyu uygun bir dille, basit ama anlaşılır ifadelerle aktarmayı, özetlemeyi beceremez. Ollman'ın bu kitabı, Marksist düşünceyi öğrenmek isteyenler için iyi bir başlangıç ve rehber oluşturuyor. Kitap, Marksizmin temel kuramlarını özetlerken, başlangıç olarak okunması tercih edilen Marksist eserler hakkında da bilgi veriyor. 

Doğrusu ben kendi adıma, başkalarına aktarmakta zorlandığım Marksizme ait birçok düşünceyi nasıl daha basit ve daha anlaşılır bir dille ifade edebileceğim konusunda bu kitaptan çok yararlandım. Önümüzdeki yaz aylarında, makalelerimi bu kitaptan öğrendiklerimi sizlere aktarmaya ayıracağım.

Meraklısına kuşkusuz bu kitabı öneriyorum. Bugünkü köşe yazımı Marksizme neden ihtiyaç duyduğumuzu Ollman'ın kaleminden aktararak noktalıyorum: 

"Marksizm bugünü anlamlandırmakla kalmayıp, sınıf mücadelesiyle bugünün alternatiflerini gerçekleştirmenin yollarını da gösterir... Gerisi ise bize kalmıştır! Ya emperyalist vahşetin karanlıklarında yaşamak, ya da bu adaletsiz ve insanlık düşmanı vahşet düzenini anlayıp değiştirmek!... İşçiler, emekçiler... İnsanca yaşamak istiyorsanız, gerisi size kalmıştır!"

 

11 Temmuz 2023, Avrupa gazetesi

Yorumlar

Popüler Yayınlar